Co to jest Intermittent Fasting? Wyjaśnione po ludzku

Co to jest Intermittent Fasting? Wyjaśnione po ludzku

Zanim zrozumiesz korzyści płynące z przerywanego postu, powinieneś zrozumieć, czym on jest. Ta forma odchudzania polega na poście co drugi dzień, kiedy to jesz tylko minimalną ilość niezbędną dla Twojego organizmu. Ta strategia może pomóc Ci zmniejszyć masę ciała i poprawić poziom lipidów we krwi. Dowiedz się o niej więcej w artykule poniżej! Oto szybkie spojrzenie na to, czym jest:

Intermittent fasting jest formą postu

Oprócz korzyści zdrowotnych, intermittent fasting ma również kilka wad. Jedną z nich jest trudność w uzyskaniu wystarczającej ilości kalorii pomiędzy okresami postu, a jedzenie większych posiłków może być trudne. Wiele osób, które próbują przerywanego postu kończy się utratą wagi, co jest dobrą lub złą rzeczą, w zależności od twoich celów. Jednak jeśli chcesz schudnąć i zachować dobre zdrowie, przerywany post może być dla Ciebie.

W tym rodzaju postu, możesz jeść tylko przez osiem godzin w ciągu dnia. Najczęstszym czasem jedzenia jest około szóstej po południu, ale można również jeść, kiedy tylko chcesz. Dzięki temu będziesz mógł się wyspać w ciągu dnia. Zmniejszy to również ryzyko zatrucia pokarmowego. W przeciwieństwie do konwencjonalnej diety, przerywany post nie obejmuje liczenia kalorii lub makr.

Choć może to brzmieć jak głód, intermittent-fasting nie jest głodem. Zamiast tego, po prostu zmniejszasz spożycie żywności w krótkich okresach czasu. Możesz znaleźć, że to zmniejsza swoje pragnienia dla niezdrowych przekąsek, takich jak śmieciowe jedzenie. Zanim jednak spróbujesz przerywanego postu, upewnij się, że stosujesz dobrze zbilansowaną dietę. Niektórzy ludzie mogą zrobić do 16 godzin postu bez trudności, podczas gdy inni muszą dostosować swój harmonogram, aby jeść tylko sześć godzin.

To trend utraty wagi

Koncepcja przerywanego postu rośnie w popularności wśród tych, którzy chcą schudnąć. Poprzez celowe ograniczenie spożycia kalorii przez pewien okres czasu, unikniesz pokusy podjadania niezdrowej żywności. W rzeczywistości, niektóre badania pokazują, że przerywany post może mieć efekt odchudzający i poprawiający zdrowie. Ale ważne jest, aby pamiętać, że okres postu nie jest taki sam dla każdego.

Although intermittent fasting seems to work for some people, it’s not suitable for everyone’s daily schedule, especially for those with busy career or active lifestyles. Istnieje również szereg zagrożeń dla zdrowia związanych z tym rodzajem diety. Jednym z nich jest możliwość rozwoju zaburzeń odżywiania. Niemniej jednak, wiele osób znalazło sukces z przerywanym postem. Możesz wybrać ramy czasowe, które pasują do Twojego stylu życia i uniknąć jedzenia dużych ilości śmieciowego jedzenia.

W przeciwieństwie do innych diet, intermittent fasting nie wymaga liczenia kalorii lub monitorowania makr. Nie wymaga też drastycznych zmian w twoim stylu życia. Wymaga jednak jedzenia małych porcji i dokładnego nawodnienia. Ważne jest również, aby się wysypiać. Zdrowa dieta zawiera wiele różnych produktów, takich jak owoce i warzywa. Ostatecznie, przerywany post może być odpowiedni dla Ciebie, jeśli szukasz utraty wagi.

Poprawia lipidy krwi

Istnieje kilka korzyści z przerywanego postu, a także wykazano, że poprawia profile lipidowe krwi. Naukowcy wykazali, że może on poprawić poziom cholesterolu i HDL we krwi i może być stosowany jako modyfikacja stylu życia. Należy jednak zauważyć, że badanie nie zostało zaprojektowane w celu zdiagnozowania konkretnej choroby sercowo-naczyniowej lub leczenia istniejących objawów. Raczej koncentrowało się na identyfikacji czynników związanych ze zdrowiem danej osoby i formułowaniu zaleceń na podstawie ustaleń.

Do badania zdrowy dorosły mężczyzna przechodził dwudniowy post, po którym następowało pięć dni normalnego jedzenia. Ten cykl został powtórzony trzykrotnie. Codzienne pomiary obejmowały wagę, stosunek tłuszczu do ciała, stężenie glukozy we krwi i ciśnienie tętnicze. Co tydzień wykonywano również badania krwi w celu sprawdzenia bezpieczeństwa. Mierzono również poziom wysokoczułego białka C-reaktywnego (hsCRP). Podczas drugiego i trzeciego cyklu, hsCRP spadło do 0,3 mg/L.

Chociaż przerywany post jest stosunkowo nowym sposobem na poprawę zdrowia człowieka, wciąż jest wiele niewiadomych. Ponieważ efekt przerywanego postu nie był badany u ludzi przez długi czas, trudno jest przełożyć wyniki badań na praktykę kliniczną. Jednak ostatnie badania pokazują, że może on znacznie zmniejszyć masę ciała i poprawić poziom lipidów we krwi. W rzeczywistości, wiele z włączonych badań wykazało znaczące zmniejszenie masy tkanki tłuszczowej.

Zmniejsza masę ciała

Post przerywany jest sprawdzoną metodą redukcji masy ciała, ale niektórzy ludzie mają trudności z trzymaniem się go. Ci, którzy mają nadwagę lub otyłość, często mają trudności z dostosowaniem się do tego typu postu. Intermittent fasting wymaga trochę czasu, aby przyzwyczaić się do, ale po kilku tygodniach, mogą zobaczyć dramatyczne wyniki. Ludzie, którzy mają problemy z głodem, mogą również znaleźć wyzwanie, aby trzymać się diety przez dłuższy czas.

Ta metoda opiera się na zasadzie, że post może prowadzić do utraty masy ciała poprzez poprawę homeostazy glukozy. Wykazano jednak, że IF1-P poprawia zdrowie kardiometaboliczne i skład ciała, co czyni go cennym narzędziem w redukcji masy ciała. Jest to świetny sposób na zwiększenie metabolizmu i utratę tłuszczu w tym samym czasie. Ta metoda diety może być połączona z ćwiczeniami, aby zwiększyć swoje wyniki.

Korzyści płynące z przerywanego postu są liczne. Zmniejsza masę ciała, poprawia kontrolę glukozy, poprawia wydajność poznawczą i obniża ciśnienie krwi. Może również poprawić koordynację ruchową, wytrzymałość i sen. Badania wykazały, że ciało traci na wadze, gdy pości zgodnie ze swoim rytmem okołodobowym. Dodatkowo, może wydłużyć długość życia. Ponadto wykazano, że przerywany post pomaga również w zapobieganiu rakowi.

Zakłóca cykl menstruacyjny

Wpływ przerywanego postu na cykl menstruacyjny różni się w zależności od osoby. Dla aktywnych kobiet, ta praktyka może zakłócić cykl menstruacyjny. Ponadto może podsycać objawy zaburzeń równowagi hormonalnej. Najlepiej jest przestrzegać codziennego planu żywieniowego, który ogranicza kalorie. Krótko mówiąc, przerywany post nie powinien być praktykowany podczas cyklu menstruacyjnego. Ale kobiety, które chcą spróbować, powinny zwrócić uwagę na swoje ciała.

Podczas cyklu menstruacyjnego kobieta doświadcza fazy folikularnej, która trwa od pierwszego do czternastego dnia. W tym czasie jej hormony są niskie, a ona ma niższy poziom energii. Dni czternaście i piętnaście to faza owulacyjna, kiedy poziom estrogenów jest wysoki. Ostatnie piętnaście do 28 dni to faza lutealna, kiedy poziom hormonów wzrasta i spada, przygotowując ciało do kolejnego cyklu miesiączkowego.

Badacze stwierdzili, że przerywany post zaburza sygnalizację hormonalną. W tym czasie podwzgórze wyczuwa, że brakuje zasobów i wyłącza produkcję hormonów. Hormon luteinizujący sygnalizuje hormon stymulujący pęcherzyki (FSH) i estrogen, które są niezbędne do owulacji. Kiedy poziom estrogenu jest niski, jajnik się kurczy, a cykl miesiączkowy staje się nieregularny.

To nie dla każdego

Jedną z największych obaw związanych z przerywanym postem jest trudność w uzyskaniu wystarczającej ilości kalorii. Ponieważ jedzenie mniejszych posiłków jest trudniejsze niż się wydaje, przerywany post może być trudny do utrzymania. Dodatkowo, ludzie, którzy próbują go często tracą wagę. Jest to dobre i złe, w zależności od celów danej osoby. Intermittent fasting nie jest odpowiedni dla każdego. Jednakże, jeśli jesteś skłonny dokonać kilku zmian w stylu życia i dać przerywany post spróbować, może się okazać, że jest to korzystne dla Ciebie.

Wielu ekspertów zdrowia zaleca, że ludzie z istniejącymi wcześniej warunkami nie próbują przerywanego postu. Ludzie z wysokim poziomem cukru we krwi lub którzy mają niedowagę nie powinni próbować go. Powinni również skonsultować się z lekarzem przed dokonaniem drastycznych zmian w diecie. Osoby z chorobami przewlekłymi, takimi jak cukrzyca czy choroby serca, również powinny unikać postu, jeśli mają schorzenia. Intermittent fasting nie jest dla wszystkich. Oprócz utraty wagi, przerywany post może poprawić metabolizm osoby.

Choć przerywany post jest bezpieczny dla wielu osób, nie jest dla wszystkich. Dzieci i nastolatki nie powinny próbować przerywanego postu, ponieważ może to spowodować szybsze przybieranie na wadze. Podobnie, kobiety w ciąży, kobiety karmiące i osoby planujące ciążę nie powinny próbować przerywanego postu. Również osoby z cukrzycą powinny skonsultować się ze swoim zespołem opieki zdrowotnej przed rozpoczęciem tego planu dietetycznego. Pomimo tych środków ostrożności, przerywany post pozostaje bezpiecznym sposobem na utratę wagi.